Att faktiskt följa sina drömmar…

Deltagare på Tranceformation Impro - med clownnäsor!

Den fjärde helgen i januari uppfyllde jag en dröm. Och återuppväckte en större vision. Jag har haft en kärlek till teatern i hela mitt liv, och jag har alltid älskat improvisation. Och under många år har jag sysslat med teater professionellt på en mängd olika sätt – som skådespelare, som regissör, som dramatiker och som pedagog. Men de senaste 10-11 åren har det blivit extremt tunnsått med teater i mitt liv, och med åren har jag känt att det finns en sorg i mig på grund av detta.

Så – med inspiration av min son Leonard, som även han älskar teater, så bestämde jag mig för att hålla en teaterkurs. En kurs i improvisationsteater, för alla som ville vara med. Och det blev riktigt roligt och inspirerande – först och främst för mig, men att döma av den respons jag fått så verkar det som att jag lyckades inspirera deltagarna på kursen också.

I mångt och mycket var denna nya kurs en fortsättning på mina härligt tokiga och kreativa kurser på 1990-talet, den beryktade Krokodilgruppen. Med mycket inspiration av Keith Johnstone och hans bok Impro växte det fram ett helt eget koncept, som inte hade särskilt mycket gemensamt med Johnstones Teatersport, men desto mer med hans mer processorienterade arbete med masker och total närvaro i kreativt skapande här och nu.

Så – det blir fler kurser! Nästa kurs blir i helgen 23-25 maj denna vår, och jag är redan taggad! Det känns som att jag vågar börja tro på att en gammal undanskuffad dröm kan bli verklighet igen. Teatern är en av mina djupaste passioner, en gammal älskarinna som fortfarande både fascinerar med sin enorma attraktionskraft – och skrämmer. Ska hon försmå mig? Vill hon alls ha mig tillbaka? Är jag patetisk och pinsam som ens vågar hoppas?

Nå – det får framtiden utvisa. Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor. Men jag vill gärna bli kysst, av Thalia, komedins gudinna, och gärna de andra muserna därtill. Då måste jag våga. Våga kliva ut på scenen, och bjuda upp till dans, spel och lek. Välkomna!

Läs gärna respons från deltagare på kursen! >>

Stripe

Om Carl Johan Rehbinder

Carl Johan Rehbinder är konstnär, fotograf, formgivare, visionär, sexualupplysare, kursledare, liberal politisk debattör, medgrundare till Liberaldemokraterna (som inte blev...), styrelseledamot i Piratpartiet, och en hängiven älskare – samt upphovsman till Sveriges läckraste erotiska hemsida – Cirkus Eros. Visa alla inlägg av Carl Johan Rehbinder

Kommentera

